Fraude in de zorg

Fraude in de zorg: ongewenst natuurlijk! Maar helaas gebeurt het wel. Wat is zorgfraude eigenlijk? Wat zijn de gevolgen en wat doen we ertegen? We leggen het je uit.

Wat is zorgfraude?

Bij het declareren van zorg worden soms fouten gemaakt. Dat is menselijk en kan iedereen overkomen. Maar er zijn ook mensen die bewust fouten maken om er zelf beter van te worden. Dit noemen we zorgfraude.

Een paar voorbeelden: een zorgverlener brengt behandelingen in rekening die nooit zijn uitgevoerd. Een klant verandert een bedrag op de rekening die hij van ons betaald wil krijgen. Of een zorgverlener vraagt meer zorg aan voor een cliënt dan nodig is. Een zorgverlener is dan vooral uit op persoonlijke winst en heeft minder oog voor het leveren van goede zorg aan zijn patiënten. Dit vinden wij absoluut niet oké.

Waar wordt er het meest gefraudeerd?

Fraude komt overal voor maar vooral in bepaalde zorgsectoren, zoals de geestelijke gezondheidszorg, mondzorg, wijkverpleging en bij persoonsgebonden budgetten. Zorgfraude heeft grote gevolgen. Wanneer zorgverleners onterecht geld verdienen, stijgen de zorgkosten onnodig. Dit betekent dat ook jouw premie voor de zorgverzekering omhooggaat. Bovendien wordt het geld dat bedoeld is voor zorg, niet goed besteed.

Hoe sporen wij zorgfraude op?

Onze afdeling Speciale Zaken doet er alles aan om ervoor te zorgen dat het geld dat voor de zorg is bedoeld, niet in de zakken van oplichters terechtkomt. We controleren declaraties, letten op afwijkingen en nemen meldingen van fraude serieus.

Speciale zaken ontvangt meldingen over fraude uit allerlei hoeken

Van verzekerden tot belastingdienst tot onderzoeken van journalisten. Elke melding over mogelijke fraude nemen wij altijd serieus. We controleren eerst alle feiten en combineren deze met onze eigen informatie. We begrijpen dat een beschuldiging van fraude grote gevolgen kan hebben, dus we gaan hier voorzichtig mee om.

Als we vermoeden dat iets écht niet klopt, starten we een fraudeonderzoek

Dit doen we ongeveer 200 keer per jaar. Het kan variëren van fraude van een paar tientjes tot miljoenen euro’s. Bijna elk fraudeonderzoek eindigt met het terugvorderen van premiegeld. Soms is er door zorgverleners of een verzekerde per ongeluk een fout gemaakt. Als het wel opzettelijk is, eindigen we vaak in de rechtbank. Daar oordeelt de rechter dan of er echt iets strafbaars is gebeurd en over de eventuele straf die de zorgverlener of verzekerde krijgt.

Daarnaast doen we ook vaak aangifte bij de politie of het Openbaar Ministerie

Omdat zij meer bevoegdheden hebben, kunnen zij soms een fraudezaak oplossen waar wij vastlopen. In verschillende zaken hebben ze bijvoorbeeld een inval gedaan bij een zorgverlener. Op deze manier slaagt onze afdeling Speciale Zaken er gelukkig in alsnog een hoop premiegeld terug te halen. De politie / het Openbaar Ministerie kan helaas niet alle meldingen oppakken, door te weinig personeel, maar we hebben afgelopen jaren al meerdere zaken samen tot een goed einde gebracht.

Meer #ohzitdatzo!

De wereld van zorg en verzekeren zit best ingewikkeld in elkaar. In #ohzitdatzo! leggen we het je helder en feitelijk uit.