Geneesmiddelentekorten 

#ohzitdatzo!

Geneesmiddelentekorten zijn helaas een groeiend probleem. Hoe komt het eigenlijk dat geneesmiddelen soms niet (voldoende) beschikbaar zijn? Heeft ons preferentiebeleid daar iets mee te maken? En wat doet Zilveren Kruis om te helpen de geneesmiddelentekorten op te lossen? We leggen het je uit.

Geneesmiddelen kunnen soms niet (tijdig) geleverd worden. Dit heeft verschillende oorzaken. Tekorten aan grondstoffen en productieproblemen in het buitenland zijn daar de belangrijkste van. Maar ook logistieke problemen, zoals de aanvallen op de scheepvaart in de Rode Zee of vervuilingen van geneesmiddelen, kunnen een belangrijke rol spelen.

En hoe zit het met jullie inkoopbeleid?

Om jouw zorgpremie zo laag mogelijk te houden, maken wij als zorgverzekeraar afspraken met fabrikanten van geneesmiddelen. Dat zijn afspraken over welke merken geneesmiddelen vergoed worden en tegen welke prijs. Van veel geneesmiddelen zijn er namelijk verschillende merken, in verschillende doosjes, maar met dezelfde werkzame stof en hoeveelheid. Toch rekenen fabrikanten er een verschillend bedrag voor. Terwijl de werking hetzelfde is. Omdat wij er alles aan doen om de zorg betaalbaar te houden, maken we per geneesmiddel een prijsafspraak. We vergoeden daardoor alleen het merk met de beste prijsafspraak. Dit heet het voorkeursbeleid (of preferentiebeleid).

Dankzij het preferentiebeleid besparen we jaarlijks 600 miljoen euro aan kosten voor deze geneesmiddelen

Zonder dit soort afspraken zou de premie van de zorgverzekering voor onze verzekerden veel hoger zijn. 

Veroorzaakt dit beleid dan de tekorten?

Sommige mensen zeggen dat het preferentiebeleid risico’s met zich meebrengt. Of er een direct verband is tussen het voorkeursbeleid van verzekeraars en de tekorten is niet aangetoond. Maar soms gebeurt het dat een aantal grote zorgverzekeraars voor dezelfde fabrikant kiest en voor één bepaald geneesmiddel. Als er dan iets mis gaat, levert dat mogelijk sneller tekorten op dan als er gespreid over meer fabrikanten wordt ingekocht. En als niet-geselecteerde fabrikanten geen omzet in Nederland kunnen maken, kan dat voor die fabrikanten een reden zijn om hun geneesmiddelen in Nederland van de markt te halen.

We nemen samen met andere partijen maatregelen tegen het geneesmiddelentekort

We hebben samen met andere verzekeraars en de fabrikanten afspraken gemaakt over aanpassingen binnen ons voorkeursbeleid om een tekort aan geneesmiddelen zo veel mogelijk tegen te gaan.

Wat houden die aanpassingen precies in?

  1. Er is ruimte voor tussentijdse prijsafspraken. Zo kan een fabrikant te maken hebben met hogere transportkosten door de stremming van de scheepvaart in de Rode Zee. Hierdoor kan het aanbieden van een middel minder opleveren of zelfs verlieslatend worden. Een tussentijdse prijsverhoging kan dit voorkomen.
  2. Zorgverzekeraars bieden fabrikanten meer mogelijkheden om contracten met hen af te sluiten om preferent te worden. Dit moet het voor een fabrikant aantrekkelijker maken om dat geneesmiddel op de Nederlandse markt aan te bieden.
  3. Een soepeler beleid als een fabrikant door overmacht zijn afspraken niet kan nakomen. Ook dit moet het voor een fabrikant aantrekkelijker maken om zich op de Nederlandse markt te begeven.

Bovenstaande aanpassingen zijn eerste stappen om iets tegen geneesmiddelentekorten te doen. We blijven daarnaast zoeken naar oplossingen voor de tekorten. Hiervoor zijn we ook in gesprek met apothekers en de overheid. We vinden het belangrijk dat iedereen tijdig de juiste geneesmiddelen krijgt!

Goed om te weten

Als er een tekort is aan een (preferent) geneesmiddel en er daarvan geen alternatief in Nederland beschikbaar is, dan kan de apotheek waar we een contract mee hebben, het geneesmiddel mogelijk zelf uit het buitenland halen. De apotheek vraagt in zo'n geval een machtiging aan voor vergoeding van dit buitenlandse middel. Als aan de voorwaarden is voldaan, wordt de machtiging verstrekt. En betalen wij het geneesmiddel. Samen met andere zorgverzekeraars en Zorgverzekeraars Nederland werken we eraan om dit bestelproces te verbeteren om dat zo soepel mogelijk te laten lopen voor de apotheek en uiteraard onze verzekerden.