Problemen met Mijn Zilveren Kruis of de Zilveren Kruis-app?

Bijvoorbeeld omdat je niet kunt inloggen in Mijn Zilveren Kruis. Of omdat de Zilveren Kruis-app niet goed werkt. Geen zorgen! Vaak kun je het zelf oplossen. Bekijk hieronder wat je kunt doen.

Op de webpagina Zilveren Kruis-app lees je hoe je de Zilveren Kruis-app kunt installeren.
Wil je de app downloaden op een iPad? Ga naar de App Store en druk op 'Filters'. Hier kies je voor iPhone-apps. Zoek naar de Zilveren Kruis-app.

De DigiD-app ondersteunt niet alle mobiele browsers. Misschien krijg je hierdoor de foutmelding ‘DigiD-app opent niet’. Om de app goed te openen kun je Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge gebruiken.

Stap 1

Controleer op updates: Controleer of jouw toestel, de Zilveren Kruis-app en de DigiD app de laatste versie hebben.

Stap 2

Verwijder de app. Zet je toestel uit. Wacht 10 seconden en doe het toestel weer aan. Installeer de app opnieuw. Hierdoor worden oude instellingen verwijderd en in de meeste gevallen werkt de app daarna weer goed.

Stap 1: Controleer het bestand

  • De rekening voldoet niet aan de wenselijke bestandsoorten pdf, jpg of jpeg.
  • De bestandsnaam is langer dan 50 tekens.
  • De bestandsnaam bevat 2 puntjes (bijv declaratie..jpg).
  • De declaratie is groter dan 5mb.
  • Er zijn meerdere declaraties tegelijk ingescand.
  • De tekst op de declaratie is niet goed leesbaar.

Stap 2:

Zet de instellingen van je mobiel op 4G of 5G. Soms werkt de Wifi-verbinding namelijk niet helemaal goed. Stuur de declaratie nog een keer in via de app.

Lukt het insturen van de declaratie via de app nog steeds niet?

Stuur je declaratie in via Mijn Zilveren Kruis.

Staat er 'geen document gedetecteerd' of 'te weinig licht'? Leg de rekening op een donkere achtergrond bij het maken van de foto. En doe de flitser aan. Maak een foto van de rekening en de achtergrond. Dan lukt het vast wel!

Android:

  • Ga naar de mail.
  • Klik op het pdf-bestand.
  • Klik op de 3 puntjes bovenin.
  • Kies voor: ‘Openen met’.
  • Kies de Zilveren Kruis-app uit de apps die aangeboden worden.
  • De app opent, log in, de rekening staat klaar om in te dienen.

iOS:

  • Ga naar de mail.
  • Klik op het pdf-bestand.
  • Klik op deel.
  • Kies de Zilveren Kruis-app uit de apps die aangeboden worden.
  • De app opent, log in, de rekening staat klaar om in te dienen.

Dat heeft met instellingen en toestemming te maken. Als je wilt declareren moet je toestemming geven om gebruik te maken van bestanden of de camera. Als je dat weigert kun je inderdaad geen bestanden toevoegen of een foto maken. Je kunt bij de instellingen van je toestel de toestemming wijzigen.

Inloggen doe je met DigiD

Je kunt een DigiD aanvragen wanneer je in het buitenland woont als je:

  • Een Nederlandse nationaliteit hebt. Of
  • een nationaliteit hebt van een ander land in de Europese economische Ruimte (EER).

Ga naar DigiD.nl. Zoek de vraag 'Hoe vraag ik een DigiD aan?' en dan 'Ik woon in het buitenland' voor meer uitleg over DigiD in het buitenland.

Yes it is. To change languages open and log in to the app. Follow these 5 steps:

  1. Click in the upper right corner on 'Profiel'
  2. Click on 'App instellingen'
  3. Then 'Taal'
  4. Choose English
  5. Restart the app to switch to English.

Voor een toestel met Android:

Via de Talkbackfunctie.

Voor een toestel met iOS:

Met VoiceOver.

Controleer het bestand:

  • De rekening is een pdf, jpg of jpeg bestand
  • De bestandsnaam is korter dan 50 tekens
  • De bestandsnaam bevat 1 puntje (bijv declaratie.jpg)
  • De declaratie is kleiner dan 5mb
  • De tekst op de declaratie is goed leesbaar

Kosten voor vervoer, pgb of buitenlandse zorgkosten declareer je met speciale declaratieformulieren. Je vind de formulieren en meer informatie op zorgkosten declareren.

Er is mogelijk een verstoring. Probeer het later nog eens. Lukt het dan nog niet? Neem contact op met de klantenservice.

  • Sluit alle tabbladen van je browser.
  • Gebruik geen privé- of incognitomodus.
  • Wis cookies en je browsergeschiedenis.

Heb je alleen een tandarts- of aanvullende verzekering zonder basisverzekering bij ons? Dan kun je alleen inloggen als wij je BSN registreren. Hiervoor kun je contact opnemen met onze klantenservice. Zij regelen dit dan direct voor je.

Log je wel in met je eigen DigiD? Dit check je zo: log in op DigiD.nl/inloggen en controleer je BSN. 

Gebruikt u iOS 12.5.5 of iOS 12.5.6?

Die versies ondersteunen wij niet. U kunt geen gebruik maken van Mijn Zilveren Kruis. Update uw besturingssysteem naar minimaal iOS 13. Dan kunt u gebruikmaken van Mijn Zilveren Kruis.

Gebruikt u als browser Safari 12.1.2?

Die versie ondersteunen wij niet. U kunt geen gebruikmaken van Mijn Zilveren Kruis. Update uw browser.

Er is op dit moment een storing. Probeer het later nog eens.

Zie je de storingspagina voor langere tijd? Sluit dan alle vensters van je internetbrowser en verwijder je browsergeschiedenis en cookies.

Cookies verwijderen op iOS In Safari (iPad en iPhone)

Ga naar Instellingen > Safari > scroll naar beneden en kies voor 'Wis geschiedenis en websitedata' > 'Wis geschiedenis en data'. Je bent nog niet klaar, er wordt nog meer data bewaard. Ga naar 'Instellingen' > 'Safari' > 'Geavanceerd' > 'Websitedata' en druk op 'Verwijder alle websitedata'.

Cookies verwijderen op Android In Google Chrome

Open de browser en klik op de 3 puntjes, rechtsbovenin > kies 'Instellingen'.
Klik op 'Privacy en beveiliging' > 'Browsegegevens wissen' en vink in ieder geval aan: 'Cookies en sitegegevens'.
Klik op 'Gegevens wissen'.

Cookies verwijderen in Firefox

Klik op de 3 streepjes rechtsboven > 'Instellingen' > 'Privacy & Beveiliging'
Klik bij 'Cookies en websitegegevens' op 'Gegevens wissen'
Klik op 'Wissen'.

Cookies verwijderen in Edge

Klik op de 3 puntjes rechtsboven > 'Instellingen' > 'Privacy, zoeken en services'.
Klik onder 'Browsegegevens wissen' op de optie 'Kies wat u wilt wissen'.
Selecteer de cookies (voorgeselecteerd).
Druk op de 'Nu wissen'-knop.

Geen probleem! Je kunt alsnog inloggen met controle via sms. Dan krijg je een gesproken sms-code via je vaste telefoon.

Zo stel je een gesproken sms-code in:

  1. Log in op Mijn DigiD.
  2. Kies voor: Meer details. Dit staat onder 'Met gebruikersnaam en wachtwoord'.
  3. Klik op: Gesproken sms aanzetten.
  4. Selecteer: Ik wil gesproken sms-berichten ontvangen.
  5. Klik op: Opslaan.

Je wordt vanaf nu automatisch gebeld. En de sms-code wordt uitgesproken. De code is 15 minuten geldig.

Wil je meer weten over inloggen op Mijn Zilveren Kruis? Bekijk dan Hoe log ik in bij Mijn Zilveren Kruis.

We willen jouw persoonlijke gegevens zo goed mogelijk beschermen. Daarom log je bij Zilveren Kruis altijd in met DigiD. Heb je nog geen DigiD? Geen probleem! Je vraagt deze direct online aan bij DigiD. Dan ontvang je binnen 3 werkdagen een brief met de activeringscode op je thuisadres.

Zo werkt het:

  1. Log in met de DigiD app. Download 'm via Google Play of de App store.
  2. Klik op 'Inloggen Mijn Zilveren Kruis' Kies voor: Met de DigiD-app.
  3. Open je DigiD-app op je telefoon en vul je pincode in Druk op: Koppelcode.
  4. Vul deze code in op het DigiD-scherm op je computer Klik op 'Volgende'.
  5. Op je computer én je telefoon. Scan de QR-code met je telefoon
  6. Klik op: Inloggen. Je bent nu veilig ingelogd.

Wil je meer weten over inloggen op Mijn Zilveren Kruis? Bekijk dan Hoe log ik in bij Mijn Zilveren Kruis.

Heeft u uw browser zo ingesteld dat deze helemaal geen cookies accepteert, dan kunt u geen gebruik maken van de Mijn Zilveren Kruis omgeving. Pas de instellingen van uw browser aan zodat deze cookies accepteert.

Een nieuw document is uiterlijk zichtbaar na 2 dagen

Het komt voor dat nieuwe documenten niet direct zichtbaar zijn in Mijn Zilveren Kruis. Probeer het een dag later opnieuw. Ziet u het document na 2 dagen nog steeds niet? Meld dan het probleem bij ons.

Wij vertellen je met een paar stappen wat je kunt doen.

Stap 1:

Sluit alle internetpagina's en openstaande apps. Ook de Zilveren Kruis-app.

Stap 2:

Gebruik de nieuwste versie van de Zilveren Kruis-app. En van de DigiD app.
Hoe? Ga naar de App Store of Google Play store. Zoek de Zilveren Kruis-app en de DigiD app op. Zie je ‘werk bij’ of ‘updaten’ erbij staan? Klik hierop en de app wordt vanzelf bijgewerkt.
Lukt het nu wel om de app te activeren? Lukt het niet, ga door naar Stap 3.

Stap 3:

Verwijder de browsegeschiedenis en cookies en log daarna opnieuw in.
Let op: als je cookies wist, dan wis je ook alle opgeslagen gegevens.

Verwijder de app. Zet je toestel uit. Wacht 10 seconden. Zet je toestel weer aan. Installeer de app opnieuw.

Wat ook kan helpen

Wissel van internetverbinding. Zet bijvoorbeeld Wifi uit en aan. En probeer het dan nog eens. Of schakel over naar mobiel internet 4G of 5G.
Gebruik een andere browser, zoals Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Cookies verwijderen op iOS In Safari (iPad en iPhone)

Ga naar Instellingen > Safari > scroll naar beneden en kies voor 'Wis geschiedenis en websitedata' > 'Wis geschiedenis en data'. Je bent nog niet klaar, er wordt nog meer data bewaard. Ga naar 'Instellingen' > 'Safari' > 'Geavanceerd' > 'Websitedata' en druk op 'Verwijder alle websitedata'.

Cookies verwijderen op Android In Google Chrome

Open de browser en klik op de 3 puntjes, rechtsboven > kies 'Instellingen'.
Klik op 'Privacy en beveiliging' > 'Browsegegevens wissen' en vink in ieder geval aan: 'Cookies en sitegegevens'.
Klik op 'Gegevens wissen'.

Cookies verwijderen in Firefox

Klik op de 3 streepjes rechtsboven > 'Instellingen' > 'Privacy & Beveiliging'
Klik bij 'Cookies en websitegegevens' op 'Gegevens wissen'
Klik op 'Wissen'.

Cookies verwijderen in Edge

Klik op de 3 puntjes rechtsboven > 'Instellingen' > 'Privacy, zoeken en services'.
Klik onder 'Browsegegevens wissen' op de optie 'Kies wat u wilt wissen'.
Selecteer de cookies (voorgeselecteerd).
Druk op de 'Nu wissen'-knop.

Alleen de verzekeringnemer kan zorgkosten van medeverzekerden bekijken. De medeverzekerde moet hier wel toestemming voor geven. De toestemming kan alleen aan de verzekeringnemer worden gegeven.

Een medeverzekerde kan niet de zorgkosten van een verzekeringsnemer bekijken. Ook is het onmogelijk voor medeverzekerden om onderling toestemming te geven om zorgkosten te bekijken.

Zo geeft een medeverzekerde toestemming
  1. Log in op Mijn Zilveren Kruis met DigiD en sms-controle
  2. Ga naar ‘Zorgkosten bekijken’
  3. In dit overzicht kunt u ‘Toestemming geven’. Hier kunt u ook ‘Toestemming intrekken’

Heeft u een vraag over één van onderstaande onderwerpen:

  • Activeren DigiD app
  • DigiD app
  • Sms-controle
  • ID-check
  • Gebruikersnaam en wachtwoord
  • DigiD in het buitenland

Wij hebben hier geen invloed op, dit ligt bij DigiD. Op de website van DigiD leest u wat u kunt doen.

Foutmelding 302 wordt vaak veroorzaakt door het gebruik van virusscanners zoals Bitdefender, Avast, Superfish en Kaspersky.

Pas de instelling van uw virusscanner aan

In de instelling van uw virusscanner staat de optie ‘SSL’. Zet deze optie op uitgeschakeld.

U heeft de Mijn Zilveren Kruis omgeving in de incognito modus van de Chrome browser geopend en probeert in te loggen via de DigiD app. Verwijder de incognito modus van de Chrome browser en log vervolgens opnieuw in via de DigiD app.

U bent ingelogd in Mijn Zilveren Kruis als iemand anders.

Dit wordt veroorzaakt door opgeslagen inloggegevens

Eén van de gezinsleden heeft bij een eerdere inlog aangegeven dat voor de website de DigiD-gebruikersnaam en het wachtwoord bewaard mochten worden.

Deze gegevens zijn nu opgeslagen door de browser en worden elke keer dat de DigiD-inlogpagina wordt geopend automatisch ingevuld. Als u deze niet wijzigt, dan wordt ingelogd met de opgeslagen gebruikersnaam en wachtwoord.

Selecteer uw browser om te zien hoe u de opgeslagen inloggegevens definitief uit uw browser kunt verwijderen.

De melding die u ziet:

"Fout Er is een onverwachte fout opgetreden."
"Problemen met Microsoft SharePoint Foundation oplossen."
"Correlatie-id: xxxxxxxxxxxxxxxxxx"
"Datum en tijd: dd-mm-jjjj uu:mm:ss"

Dit probleem kan veroorzaakt worden door een cookie

Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website op bijvoorbeeld uw computer, tablet of smartphone wordt geplaatst. In dit tekstbestand wordt informatie opgeslagen. Deze informatie kan bij een later bezoek weer worden herkend door deze website.

Selecteer uw browser om te zien hoe u cookies kunt verwijderen.

Wanneer u gaat inloggen in Mijn Zilveren Kruis, wordt er een beveiligde verbinding tot stand gebracht tussen DigiD en uw computer. Alle gegevens tussen uw computer en DigiD worden hierdoor versleuteld.

U herkent de beveiligde verbinding aan het hangslotje in de adresbalk of rechtsonder in uw browser. U kunt controleren of u op de DigiD website bent.

  • Dubbelklik op het hangslotje
  • Controleer of het certificaat is uitgegeven aan digid.nl
  • Controleer of het certificaat is uitgegeven door 'KPN'
  • Controleer dat het certificaat in de hiërarchie is te herleiden tot 'Staat der Nederlanden Root CA - G2'

In uitzonderlijke gevallen geven sommige internet browsers aan dat de DigiD website een verouderde beveiliging gebruikt. U ziet dan een kruisje door het slotje en een streep door 'https' in de adresbalk. Dit komt door de combinatie van browser en virusscanner die u gebruikt. Een virusscanner kan namelijk een eigen veiligheidscertificaat tussen DigiD.nl en de browser plaatsen. Hierdoor kan de browser het certificaat van DigiD niet verifiëren en de verbinding als onveilig beschouwen. De verbinding is echter nog steeds beveiligd. Dit kunt u zelf controleren door via een andere browser in te loggen.

Op dinsdag 11 juni 2019 heeft DigiD een wijziging doorgevoerd. Door deze wijziging worden verouderde besturingssystemen en internetbrowsers niet langer ondersteund. Hierdoor kunt u met deze verouderde software niet meer inloggen. Het is verstandig om uw software te updaten.

Hieronder vindt u de nieuwe eisen van DigiD.

De computer moet minimaal voorzien zijn van:

  • Windows 7 of 8.1
  • Windows 10
  • OSX 10.9.4 of hoger

Het mobiele apparaat:

  • iOS 7 of hoger
  • Android 6 of hoger

Daarnaast moet de internetbrowser de meest recente update hebben.

Op de website van DigiD leest u wat u kunt doen.

Controleer of u niet per ongeluk 2 nota's met dezelfde bestandsnaam probeert te verzenden.

Kom je er digitaal niet helemaal uit? Bel de DigiHulplijn

Bij de DigiHulplijn helpen ervaren vrijwilligers jou met al je vragen over je computer, mobiel of het internet. En alle vragen zijn welkom. Bellen kost je niets. Je mag zo vaak bellen als nodig is.

Meer over DigiHulplijn

Zorgpas nodig?

Met onze app heb je altijd je zorgpas(sen) met EHIC bij de hand.
Bekijk je zorgpas in de app

Wil je iets anders weten of doorgeven?

Neem dan contact op met onze klantenservice. Wij helpen je graag verder.