Bicros- en cros-hoortoestel
Vergoeding 2019

Een cros-hoortoestel is bedoeld voor mensen die doof zijn aan 1 oor. Het apparaatje stuurt de geluiden aan de kant van het dove oor, naar het horende oor. U hoeft dan niet meer uw hoofd te draaien om alles te kunnen horen. Een bi-croshoortoestel versterkt deze geluiden nog eens. Dit is nodig als uw horende oor slechthorend is.

Heeft u een normaal hoortoestel nodig? Kijk dan bij de vergoedingen Hoortoestel tot 18 jaar of Hoortoestel vanaf 18 jaar.

Bekijk de vergoedingen van 2025
Log in met DigiD
Log in en bekijk welke vergoeding en voorwaarden voor u gelden.

Geen vergoeding voor Bicros- en cros-hoortoestel

Geen vergoeding voor Bicros- en cros-hoortoestel

Vergoeding en voorwaarden

Kies uw pakket en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij uw pakket horen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • tot 18 jaar: 100%
  • vanaf 18 jaar: 75%
Eigen bijdrage Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.
Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel via Hogeschool Utrecht

U ontvangt geen extra vergoeding voor Bicros- en cros-hoortoestel

Verwijderen collectiviteit

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel
  • bicros-hoortoestel

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • nieuwe batterijen

U heeft een verwijzing nodig

Vraag een verwijzing aan een van deze zorgverleners
  • audiologisch centrum
  • kno-arts

Bij matig gehoorverlies heeft u toestemming nodig

Heeft u een gehoorverlies van 35 dB tot en met 69 dB? Dan heeft u vooraf toestemming van ons nodig. Uw audiologisch centrum, kno-arts of triage-audicien vraagt dit voor u aan. U krijgt binnen 10 werkdagen een reactie van ons. Bij een gehoorverlies van 70 dB of meer heeft u geen toestemming nodig, u kunt direct naar een audicien.

Voor vervanging gaat u naar uw leverancier

U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij uw leverancier een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw leverancier eerst toestemming aan bij ons.

Reparatie van een toestel dat u kocht ná 1-1-2013

Kocht u na 1 januari 2013 een hoortoestel bij Beter Horen, Specsavers of Schoonenberg? Ga dan naar dezelfde leverancier voor reparatie. Het repareren kost dan niks. Bij andere leveranciers betaalt u de reparatie zelf.

Reparatie van een toestel dat u kocht vóór 1-1-2013

Kocht u het hoortoestel vóór 1 januari 2013? Dan kunt u naar alle gecontracteerde leveranciers die een service-overeenkomst hebben met ons. Ook als u het toestel kocht bij een niet-gecontracteerde leverancier. De rekening voor de reparatie declareert u bij ons. Bij andere leveranciers betaalt u de reparatie zelf.

Waar kunt u terecht?

U kunt alleen terecht bij een gecontracteerde audicien. Dit zijn Beter Horen en Hans Anders. Bekijk de prijs van uw hoortoestel bij Beter Horen en Hans Anders.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • tot 18 jaar: 100%
  • vanaf 18 jaar: 75%
Basis Plus Module geen extra vergoeding
Eigen bijdrage Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.
Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel via Hogeschool Utrecht

U ontvangt geen extra vergoeding voor Bicros- en cros-hoortoestel

Verwijderen collectiviteit

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel
  • bicros-hoortoestel

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • nieuwe batterijen

U heeft een verwijzing nodig

Vraag een verwijzing aan een van deze zorgverleners
  • audiologisch centrum
  • kno-arts

Bij matig gehoorverlies heeft u toestemming nodig

Heeft u een gehoorverlies van 35 dB tot en met 69 dB? Dan heeft u vooraf toestemming van ons nodig. Uw audiologisch centrum, kno-arts of triage-audicien vraagt dit voor u aan. U krijgt binnen 10 werkdagen een reactie van ons. Bij een gehoorverlies van 70 dB of meer heeft u geen toestemming nodig, u kunt direct naar een audicien.

Voor vervanging gaat u naar uw leverancier

U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij uw leverancier een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw leverancier eerst toestemming aan bij ons.

Reparatie van een toestel dat u kocht ná 1-1-2013

Kocht u na 1 januari 2013 een hoortoestel bij Beter Horen, Specsavers of Schoonenberg? Ga dan naar dezelfde leverancier voor reparatie. Het repareren kost dan niks. Bij andere leveranciers betaalt u de reparatie zelf.

Reparatie van een toestel dat u kocht vóór 1-1-2013

Kocht u het hoortoestel vóór 1 januari 2013? Dan kunt u naar alle gecontracteerde leveranciers die een service-overeenkomst hebben met ons. Ook als u het toestel kocht bij een niet-gecontracteerde leverancier. De rekening voor de reparatie declareert u bij ons. Bij andere leveranciers betaalt u de reparatie zelf.

Waar kunt u terecht?

U kunt alleen terecht bij een gecontracteerde audicien. Dit zijn Beter Horen en Hans Anders. Bekijk de prijs van uw hoortoestel bij Beter Horen en Hans Anders.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • tot 18 jaar: 100%
  • vanaf 18 jaar: 75%
Aanvullend 1 ster geen extra vergoeding
Eigen bijdrage Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.
Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel via Hogeschool Utrecht

U ontvangt geen extra vergoeding voor Bicros- en cros-hoortoestel

Verwijderen collectiviteit

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel
  • bicros-hoortoestel

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • nieuwe batterijen

U heeft een verwijzing nodig

Vraag een verwijzing aan een van deze zorgverleners
  • audiologisch centrum
  • kno-arts

Bij matig gehoorverlies heeft u toestemming nodig

Heeft u een gehoorverlies van 35 dB tot en met 69 dB? Dan heeft u vooraf toestemming van ons nodig. Uw audiologisch centrum, kno-arts of triage-audicien vraagt dit voor u aan. U krijgt binnen 10 werkdagen een reactie van ons. Bij een gehoorverlies van 70 dB of meer heeft u geen toestemming nodig, u kunt direct naar een audicien.

Voor vervanging gaat u naar uw leverancier

U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij uw leverancier een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw leverancier eerst toestemming aan bij ons.

Reparatie van een toestel dat u kocht ná 1-1-2013

Kocht u na 1 januari 2013 een hoortoestel bij Beter Horen, Specsavers of Schoonenberg? Ga dan naar dezelfde leverancier voor reparatie. Het repareren kost dan niks. Bij andere leveranciers betaalt u de reparatie zelf.

Reparatie van een toestel dat u kocht vóór 1-1-2013

Kocht u het hoortoestel vóór 1 januari 2013? Dan kunt u naar alle gecontracteerde leveranciers die een service-overeenkomst hebben met ons. Ook als u het toestel kocht bij een niet-gecontracteerde leverancier. De rekening voor de reparatie declareert u bij ons. Bij andere leveranciers betaalt u de reparatie zelf.

Waar kunt u terecht?

U kunt alleen terecht bij een gecontracteerde audicien. Dit zijn Beter Horen en Hans Anders. Bekijk de prijs van uw hoortoestel bij Beter Horen en Hans Anders.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • tot 18 jaar: 100%
  • vanaf 18 jaar: 75%
Aanvullend 2 sterren geen extra vergoeding
Eigen bijdrage Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.
Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel via Hogeschool Utrecht

U ontvangt geen extra vergoeding voor Bicros- en cros-hoortoestel

Verwijderen collectiviteit

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel
  • bicros-hoortoestel

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • nieuwe batterijen

U heeft een verwijzing nodig

Vraag een verwijzing aan een van deze zorgverleners
  • audiologisch centrum
  • kno-arts

Bij matig gehoorverlies heeft u toestemming nodig

Heeft u een gehoorverlies van 35 dB tot en met 69 dB? Dan heeft u vooraf toestemming van ons nodig. Uw audiologisch centrum, kno-arts of triage-audicien vraagt dit voor u aan. U krijgt binnen 10 werkdagen een reactie van ons. Bij een gehoorverlies van 70 dB of meer heeft u geen toestemming nodig, u kunt direct naar een audicien.

Voor vervanging gaat u naar uw leverancier

U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij uw leverancier een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw leverancier eerst toestemming aan bij ons.

Reparatie van een toestel dat u kocht ná 1-1-2013

Kocht u na 1 januari 2013 een hoortoestel bij Beter Horen, Specsavers of Schoonenberg? Ga dan naar dezelfde leverancier voor reparatie. Het repareren kost dan niks. Bij andere leveranciers betaalt u de reparatie zelf.

Reparatie van een toestel dat u kocht vóór 1-1-2013

Kocht u het hoortoestel vóór 1 januari 2013? Dan kunt u naar alle gecontracteerde leveranciers die een service-overeenkomst hebben met ons. Ook als u het toestel kocht bij een niet-gecontracteerde leverancier. De rekening voor de reparatie declareert u bij ons. Bij andere leveranciers betaalt u de reparatie zelf.

Waar kunt u terecht?

U kunt alleen terecht bij een gecontracteerde audicien. Dit zijn Beter Horen en Hans Anders. Bekijk de prijs van uw hoortoestel bij Beter Horen en Hans Anders.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • tot 18 jaar: 100%
  • vanaf 18 jaar: 75%
Aanvullend 3 sterren geen extra vergoeding
Eigen bijdrage Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.
Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel via Hogeschool Utrecht

U ontvangt geen extra vergoeding voor Bicros- en cros-hoortoestel

Verwijderen collectiviteit

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel
  • bicros-hoortoestel

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • nieuwe batterijen

U heeft een verwijzing nodig

Vraag een verwijzing aan een van deze zorgverleners
  • audiologisch centrum
  • kno-arts

Bij matig gehoorverlies heeft u toestemming nodig

Heeft u een gehoorverlies van 35 dB tot en met 69 dB? Dan heeft u vooraf toestemming van ons nodig. Uw audiologisch centrum, kno-arts of triage-audicien vraagt dit voor u aan. U krijgt binnen 10 werkdagen een reactie van ons. Bij een gehoorverlies van 70 dB of meer heeft u geen toestemming nodig, u kunt direct naar een audicien.

Voor vervanging gaat u naar uw leverancier

U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij uw leverancier een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw leverancier eerst toestemming aan bij ons.

Reparatie van een toestel dat u kocht ná 1-1-2013

Kocht u na 1 januari 2013 een hoortoestel bij Beter Horen, Specsavers of Schoonenberg? Ga dan naar dezelfde leverancier voor reparatie. Het repareren kost dan niks. Bij andere leveranciers betaalt u de reparatie zelf.

Reparatie van een toestel dat u kocht vóór 1-1-2013

Kocht u het hoortoestel vóór 1 januari 2013? Dan kunt u naar alle gecontracteerde leveranciers die een service-overeenkomst hebben met ons. Ook als u het toestel kocht bij een niet-gecontracteerde leverancier. De rekening voor de reparatie declareert u bij ons. Bij andere leveranciers betaalt u de reparatie zelf.

Waar kunt u terecht?

U kunt alleen terecht bij een gecontracteerde audicien. Dit zijn Beter Horen en Hans Anders. Bekijk de prijs van uw hoortoestel bij Beter Horen en Hans Anders.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • tot 18 jaar: 100%
  • vanaf 18 jaar: 75%
Aanvullend 4 sterren geen extra vergoeding
Eigen bijdrage Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.
Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel via Hogeschool Utrecht

U ontvangt geen extra vergoeding voor Bicros- en cros-hoortoestel

Verwijderen collectiviteit

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel
  • bicros-hoortoestel

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • nieuwe batterijen

U heeft een verwijzing nodig

Vraag een verwijzing aan een van deze zorgverleners
  • audiologisch centrum
  • kno-arts

Bij matig gehoorverlies heeft u toestemming nodig

Heeft u een gehoorverlies van 35 dB tot en met 69 dB? Dan heeft u vooraf toestemming van ons nodig. Uw audiologisch centrum, kno-arts of triage-audicien vraagt dit voor u aan. U krijgt binnen 10 werkdagen een reactie van ons. Bij een gehoorverlies van 70 dB of meer heeft u geen toestemming nodig, u kunt direct naar een audicien.

Voor vervanging gaat u naar uw leverancier

U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij uw leverancier een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw leverancier eerst toestemming aan bij ons.

Reparatie van een toestel dat u kocht ná 1-1-2013

Kocht u na 1 januari 2013 een hoortoestel bij Beter Horen, Specsavers of Schoonenberg? Ga dan naar dezelfde leverancier voor reparatie. Het repareren kost dan niks. Bij andere leveranciers betaalt u de reparatie zelf.

Reparatie van een toestel dat u kocht vóór 1-1-2013

Kocht u het hoortoestel vóór 1 januari 2013? Dan kunt u naar alle gecontracteerde leveranciers die een service-overeenkomst hebben met ons. Ook als u het toestel kocht bij een niet-gecontracteerde leverancier. De rekening voor de reparatie declareert u bij ons. Bij andere leveranciers betaalt u de reparatie zelf.

Waar kunt u terecht?

U kunt alleen terecht bij een gecontracteerde audicien. Dit zijn Beter Horen en Hans Anders. Bekijk de prijs van uw hoortoestel bij Beter Horen en Hans Anders.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering geen vergoeding eigen bijdrage
Extra Vitaal € 300 per toestel 
Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel via Hogeschool Utrecht

U ontvangt geen extra vergoeding voor Bicros- en cros-hoortoestel

Verwijderen collectiviteit

Wat krijgt u vergoed?

Extra Vitaal geeft een vergoeding voor de wettelijke eigen bijdrage van maximaal € 300 per toestel.

U heeft een verwijzing nodig

Vraag een verwijzing aan een van deze zorgverleners
  • audiologisch centrum
  • kno-arts

Bij matig gehoorverlies heeft u toestemming nodig

Heeft u een gehoorverlies van 35 dB tot en met 69 dB? Dan heeft u vooraf toestemming van ons nodig. Uw audiologisch centrum, kno-arts of triage-audicien vraagt dit voor u aan. U krijgt binnen 10 werkdagen een reactie van ons. Bij een gehoorverlies van 70 dB of meer heeft u geen toestemming nodig, u kunt direct naar een audicien.

Voor vervanging gaat u naar uw leverancier

U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij uw leverancier een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw leverancier eerst toestemming aan bij ons.

Reparatie van een toestel dat u kocht ná 1-1-2013

Kocht u na 1 januari 2013 een hoortoestel bij Beter Horen, Specsavers of Schoonenberg? Ga dan naar dezelfde leverancier voor reparatie. Het repareren kost dan niks. Bij andere leveranciers betaalt u de reparatie zelf.

Reparatie van een toestel dat u kocht vóór 1-1-2013

Kocht u het hoortoestel vóór 1 januari 2013? Dan kunt u naar alle gecontracteerde leveranciers die een service-overeenkomst hebben met ons. Ook als u het toestel kocht bij een niet-gecontracteerde leverancier. De rekening voor de reparatie declareert u bij ons. Bij andere leveranciers betaalt u de reparatie zelf.

Waar kunt u terecht?

U kunt alleen terecht bij een gecontracteerde audicien. Dit zijn Beter Horen en Hans Anders. Bekijk de prijs van uw hoortoestel bij Beter Horen en Hans Anders.

Waar kunnen wij u mee helpen?

Komt u er zelf niet uit?

Chatbot Ziv geeft 24/7 antwoord op uw vergoedingsvragen in de Zilveren Kruis-app.