Ik zoek een nieuwe huisarts

Een huisarts vinden is niet altijd makkelijk. Door een tekort aan personeel en locaties zijn er soms wachtlijsten. Of er is zelfs een patiëntenstop. Wij helpen je bij het zoeken naar een nieuwe huisarts. Hiervoor stellen we je een paar vragen.

Het tekort aan huisartsen verschilt per gemeente. In de keuzelijst vind je de gemeentes waar een huisartsentekort is. Gaat dit om jouw woonplaats? Dan kun je op een wachtlijst komen als 'huisartszoekende'. Deze wachtlijst is van Achmea.

Woon je in Enschede en heb je geen huisarts?

Dan kun je bij huisartsenpraktijk Thoen terecht. Let op: je kunt je bij deze huisarts niet inschrijven. De praktijk is alleen beschikbaar voor spoedzorg. Bij spoed kun je tussen 08.00 uur en 17.00 uur telefonisch contact opnemen via 053 430 86 55. Meer informatie over de locatie lees je op de website van huisartsenpraktijk Thoen. Heb je je nog niet aangemeld als huisartszoekende? Gebruik hiervoor het formulier Aanmelden als huisartszoekende.

Meld je aan als huisartszoekende

In jouw woonplaats is helaas geen huisarts beschikbaar. Je kunt je wel aanmelden als huisartszoekende. Dan kom je op een wachtlijst van Achmea te staan. Zodra er weer plek is, krijg je van ons bericht via mail. Vul hiervoor het formulier Aanmelden als huisartszoekende in. Goed om te weten: wij geven je alleen een seintje, de huisarts bepaalt of je patiënt kunt worden van de praktijk.

Waarom is er geen huisarts beschikbaar?

Een huisarts vinden is niet altijd makkelijk. Door een tekort aan personeel en locaties zijn er soms wachtlijsten. Of er is zelfs een patiëntenstop. Vaak geven de huisartsen dit aan op hun website met de tekst: gesloten voor nieuwe patiënten. Soms maakt de huisarts een uitzondering als er een kindje is geboren.

Blijf wel ingeschreven bij je huidige huisarts 

Zodat je nog wel zorg kunt krijgen van je huisarts als je dit nodig hebt. Gaat het om planbare zorg? Dat is zorg die wel nodig is, maar geen spoed heeft. Maak dan een afspraak bij je huidige huisarts. Vraag of een afspraak via telefoon of beeldbellen mogelijk is. Dat scheelt weer reistijd.

Gaat het om een herhaalrecept? Dan kun je dit bestellen bij je huidige huisarts. De huisarts kan de medicijnen laten klaarleggen bij een apotheek in jouw nieuwe woonplaats.

Gaat het om een spoedsituatie? Bel dan 112 of een huisarts in je nieuwe woonplaats. Vraag de huisarts of je langs kunt komen als passant. Dat betekent: je gaat naar een huisarts waar je niet ingeschreven staat. De huisarts brengt hiervoor een bedrag in rekening, ook wel het passantentarief. Dit bedrag is hoger dan de prijs voor een afspraak bij je eigen huisarts. Je betaalt de kosten eerst zelf. Daarna kun je de rekening bij ons declareren. Je krijgt de kosten 100% vergoed.

In jouw woonplaats zijn huisartsen beschikbaar

Je vindt een huisarts in de Zorgzoeker. Zoek op de zorgsoort ‘huisarts’ en je postcode. Je ziet dan een lijst met huisartsen bij jou in de buurt. Maar let op: je ziet hier niet of de huisarts plek heeft. Ga naar de website van de huisarts om dit te checken. Staat het niet op de website? Bel de huisarts dan even op.

Zoek een huisarts bij jou in de buurt

Bij spoed moet de huisarts namelijk snel bij je kunnen zijn. Daarom nemen veel huisartsen je alleen aan als je dicht bij de praktijk woont. Huisartsen werken vaak op postcode, om aan te geven of je je wel of niet kunt inschrijven. Heeft de huisarts plek? Dan schrijf je jezelf in bij deze huisarts. Vind je geen huisarts in je woonplaats? Vul dan het formulier Aanmelden als huisartszoekende in.

Je kunt zelf zoeken naar een andere huisarts

Zoek in de Zorgzoeker op zorgsoort 'huisarts' en je postcode. Je ziet dan een lijst met huisartsen bij jou in de buurt. Maar let op: je ziet hier niet of de huisarts plek heeft. Ga naar de website van de huisarts om dit te checken. Staat het niet op de website? Bel de huisarts dan even op. 

Niet elke huisarts neemt patiënten over die willen wisselen

Maar je kunt wel aan elke huisarts in je omgeving vragen om over te stappen. Is dit mogelijk? Dan schrijf je jezelf in bij je nieuwe huisarts.

Heb je een klacht over je huisarts?

Bespreek de situatie eerst met je huisarts zelf. Zo weet hij of zij waarom je niet tevreden bent. En kunnen jullie samen kijken naar een oplossing. Komen jullie er samen niet uit? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris van je huisarts. Diegene kan een gesprek begeleiden tussen jou en de huisarts. Lost een gesprek het probleem niet op? Vraag advies aan Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE). Of ga naar Landelijk Meldpunt Zorg. Let op, zij lossen het probleem niet op. Dit is de verantwoordelijkheid van de huisartsenpraktijk zelf. Meer informatie vind je op igj.nl

Meld je aan als huisartszoekende

In jouw woonplaats is helaas geen huisarts beschikbaar. Je kunt je wel aanmelden als huisartszoekende. Dan kom je op een wachtlijst van Achmea te staan. Zodra er weer plek is, krijg je van ons bericht via mail. Vul hiervoor het formulier Aanmelden als huisartszoekende in. Goed om te weten: wij geven je alleen een seintje, de huisarts bepaalt of je patiënt kunt worden van de praktijk.

Waarom is er geen huisarts beschikbaar?

Een huisarts vinden is niet altijd makkelijk. Door een tekort aan personeel en locaties zijn er soms wachtlijsten. Of er is zelfs een patiëntenstop. Vaak geven de huisartsen dit aan op hun website met de tekst: gesloten voor nieuwe patiënten. Soms maakt de huisarts een uitzondering als er een kindje is geboren.

Blijf wel ingeschreven bij je huidige huisarts 

Zodat je nog wel zorg kunt krijgen van je huisarts als je dit nodig hebt. Gaat het om planbare zorg? Dat is zorg die wel nodig is, maar geen spoed heeft. Maak dan een afspraak bij je huidige huisarts. Vraag of een afspraak via telefoon of beeldbellen mogelijk is. Dat scheelt weer reistijd.

Gaat het om een herhaalrecept? Dan kun je dit bestellen bij je huidige huisarts. De huisarts kan de medicijnen laten klaarleggen bij een apotheek in jouw nieuwe woonplaats.

Gaat het om een spoedsituatie? Bel dan 112 of een huisarts in je nieuwe woonplaats. Vraag de huisarts of je langs kunt komen als passant. Dat betekent: je gaat naar een huisarts waar je niet ingeschreven staat. De huisarts brengt hiervoor een bedrag in rekening, ook wel het passantentarief. Dit bedrag is hoger dan de prijs voor een afspraak bij je eigen huisarts. Je betaalt de kosten eerst zelf. Daarna kun je de rekening bij ons declareren. Je krijgt de kosten 100% vergoed.

Ben je patiënt bij een huisartspraktijk van Co-Med?

En heb je zorg nodig van een huisarts? Op een speciale webpagina van alle zorgverzekeraars lees je waar je terechtkunt. Hier vind je de meest actuele informatie.

Wist je dat er ook online huisartsen zijn?

De huisarts kijkt eerst of je voor jouw zorgvraag naar de praktijk moet komen. Is dit niet nodig? Dan word je behandeld via een (beeld)belspreekuur of e-consult. Een afspraak bij de praktijk blijft altijd mogelijk.

Download de Zilveren Kruis Wijzer

Twijfel je of je naar de dokter moet? De Zilveren Kruis Wijzer geeft antwoord op jouw vragen. Of helpt je aan de slag te gaan met je gezondheid. Je krijgt advies en hulp waar en wanneer het jou uitkomt.