Digitale patiëntenbegeleiding met BeterDichtbij

Met digitaal contact brengt u zorg dichterbij uw patiënt, met meer rust en ruimte in uw dagelijkse werk als zorgverlener. De landelijke dienst BeterDichtbij, opgericht door de zorgsector zelf, ondersteunt patiënten in hun zorgpad, met persoonlijke contact, informatie en notificaties.

Betere begeleiding én effectievere processen

Als zorgverlener kunt u uw patiënten binnen ieder zorgpad digitaal begeleiden met BeterDichtbij. Denk hierbij aan het voorbereiden op of vervangen van een afspraak, toesturen van voorlichtingsmaterialen, beantwoorden van vragen en herinneren via notificaties. Dat kan door (automatische) berichten te versturen direct gekoppeld aan de processen in uw dossier (EPD, HIS, ECD) en beeldbellen. Zo houdt u als zorgverlener de persoonlijke verbinding met uw patiënten, krijgt u tegelijkertijd meer grip op uw eigen tijd en worden de poliprocessen efficiënter en afwisselender.

Geschikt voor alle patiënten en alle type aandoeningen

Zowel voor chronische zorg en intensieve oncologische behandeling, als chirurgie of andere kortdurende behandelingen. Zijn uw patiënten digitaal onzeker? Geen zorgen! Ze krijgen duidelijke instructies en kunnen altijd bij de helpdesk van BeterDichtbij of de Helpdesk Digitale Zorg terecht. 

En BeterDichtbij werkt goed samen met verschillende systemen zoals Chipsoft HiX, Microsoft Teams, Luscii, Patiënt Journey App en Indiveo. Hierdoor is het makkelijk voor u als zorgverlener om de dienst te gebruiken in uw organisatie.

Impact van de zorginnovatie

""

Voordeel voor de patiënt

De patiënt is beter voorbereid op een behandeling en kan de zorgverlener altijd bereiken. Dit geeft geruststelling.

""

Invloed op de wachttijden

Worden korter. Minder polikliniekbezoeken en telefoontjes besparen tijd voor zorgverleners.

""

Voordeel voor uw zorgpersoneel

Zij hebben meer controle over hun tijd, minder onderbrekingen en meer werkplezier door flexibeler werken en ander contact met patiënten.

""

Invloed op de zorgkosten

De kosten per patiënt dalen.

Dit willen we bereiken met BeterDichtbij

Minder polikliniekbezoeken, effectiever werken, beter geïnformeerde en betrokken patiënten en modern werkgeverschap: dat kunt u bereiken met deze zorginnovatie!

Door BeterDichtbij in het zorgpad te gebruiken, voorkomt u ‘no shows’ en bespaart u kosten. U bespaart ook tijd, omdat BeterDichtbij telefonische vragen aan de poli-assistenten rond een ingreep vervangt. Daarnaast kan de verpleegkundige vroegtijdig (digitaal) problemen signaleren en op deze manier meer zorg voorkomen. Zo werkt u effectiever en verbetert u de zorg voor uw patiënten.

Benieuwd naar praktijkvoorbeelden voor uw specialisme? Bekijk dan de praktijkvoorbeelden op de website van BeterDichtbij

Zo declareert u deze zorginnovatie

In de NZA Wegwijzer bekostiging digitale zorg vindt u de mogelijkheden voor bekostiging van inzet van digitale services per zorgsector. Voor de bekostiging van medisch-specialistische zorg kunt u bij BeterDichtbij gebruik maken van o.a. screen-to-screen consult (190165) of schriftelijke consultatie (190167). Voor de voorwaarden hierbij neemt u contact op met de zorgadministratie binnen uw organisatie.

Als u meer wilt weten neem dan contact op met uw zorginkoper. Zij nemen graag met u de afspraken door die gelden voor uw zorgorganisatie.

Wilt u meer informatie over BeterDichtbij?

Bekijk dan de website van BeterDichtbij voor meer informatie, ervaringen, toepassingen en informatie over het platform voor zorgverleners en patiënten.

Naar de website van BeterDichtbij

Andere goede voorbeelden van zorginnovaties

Begrijpelijke patiëntinformatie in animatievideo’s

Goede zorg begint bij het begrijpelijk informeren van patiënten. Dat kan met animatievideo’s in plaats van informatiefolders.

Helpdesk Digitale Zorg

De stichting Helpdesk Digitale Zorg biedt patiënten en cliënten van aangesloten zorginstellingen ondersteuning bij het gebruik van digitale zorg.

DigiContact: ondersteuning op afstand

Ondersteuning krijgen bij DigiContact is simpel. Met één druk op de knop heeft u contact, via beeldbellen of telefonisch. Voor bijvoorbeeld medische vragen aan de verpleegkundige dienst.