Uw nota is afgewezen in VECOZO
Een overzicht van de meest voorkomende retourcodes voor afgewezen MSZ nota's, hun betekenis, mogelijke oplossingen en tips om toekomstige afwijzingen te voorkomen.
Als de retourcode er niet bij staat
Kijk dan op de website van Vektis. Daar vindt u de hele lijst met retourcodes en de afwijsredenen hierbij.
U declareerde een verkeerd tarief
Is het tarief dat wij hanteren volgens u niet juist? Neemt u dan contact op met onze zorginkoper. Dat mag ook via het online contactformulier. Kies dan voor optie 'Inkoopbeleid en contract'.Met prestatiecodes 65093 tot en met 65100, 65126 en 65127? Voor verlengde COVID-Herstelzorg 65115 tot en met 65122, 65128 en 65129.
Vraag een nieuwe behandelperiode aan voor COVID-herstelzorg
Dit doet u eenvoudig online via het aanvraagformulier 'Nieuwe behandelperiode COVID-herstelzorg.
65093 tot en met 65100, 65126, 65127
Het maximum aantal uren is bereikt
Er is al 7 uur gedeclareerd binnen de 6 maanden. Lees meer over declareren van COVID-herstelzorg.
Krijgt u deze afwijzing, maar heeft de patiënt de 10 uur bij u nog niet gebruikt? U kunt aan de patiënt vragen of die ook behandeld is bij een andere praktijk. Bij twijfel kan de patiënt even inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed. Komt u niet tot 7 uur? Neem gerust contact met ons op.
Er is helaas geen recht meer op vergoeding van COVID-herstelzorg
Het maximum aantal uren is bereikt
Er is al 7 uur gedeclareerd binnen de 6 maanden. Lees meer over declareren van COVID-herstelzorg.
Krijgt u deze afwijzing, maar heeft de patiënt de 10 uur bij u nog niet gebruikt? U kunt aan de patiënt vragen of die ook behandeld is bij een andere praktijk. Bij twijfel kan de patiënt even inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed. Komt u niet tot 7 uur? Neem gerust contact met ons op.
Er is helaas geen recht meer op vergoeding van COVID- herstelzorg
De maximale vergoeding is bereikt
U krijgt de afwijzing omdat de patiënt de maximale vergoeding heeft bereikt waar dit kalenderjaar recht op is. Hiervoor kijken wij eerst naar de uren uit de basisverzekering. Zijn die uren al gedeclareerd? Dan kijken wij naar een mogelijke aanvullende verzekering of collectiviteit.
Krijgt u deze afwijzing, maar heeft de patiënt de beschikbare uren bij u nog niet gebruikt? U kunt erop vertrouwen dat wij uw declaratie terecht afwijzen. Geeft de patiënt aan dat er nog wel ruimte is in de verzekering? Vraag de patiënt om in te loggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel uren er al zijn vergoed.
De maximale behandelperiode op indicatiecode 001 is bereikt
Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren op de code 009.
Is de patiënt opnieuw geopereerd? Of behandelt u de patiënt voor dezelfde diagnose, maar nu aan de andere kant het van lichaam? Vraag dan online een nieuwe behandelperiode aan.
Dit kalenderjaar is er al 18 keer gedeclareerd met deze diagnosecode
Uit de basisverzekering kan er geen vergoeding meer komen. Kan dat nog wel uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.
Er zijn 2 mogelijkheden waarom u een afwijzing krijgt
- Er is geen aanvullende verzekering waaruit vergoeding komt voor de behandeling.
- Er is wel een aanvullende verzekering. Maar daar is het maximaal aantal behandelingen al uit vergoed (of bij FBTO: het maximale bedrag wat we kunnen vergoeden is al bereikt).
Heeft de patiënt de beschikbare behandelingen bij u nog niet gebruikt?
U kunt erop vertrouwen dat wij uw declaratie terecht afwijzen. Geeft uw patiënt aan dat er nog wel ruimte is in de aanvullende verzekering? Vraag de patiënt om in te loggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed.
Goed om te weten
Onder de vergoeding vallen behandelingen fysiotherapie en oefentherapie. Maar óók manuele therapie, oedeemtherapie of littekentherapie.
U declareert bekkenfysiotherapie bij urine-incontinentie
Uw patiënt heeft recht op 9 behandelingen voor de duur van de verzekering. Deze zijn al op diagnose 6486 en code 010 gedeclareerd.
Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.
U declareert fysiotherapie bij etalagebenen vanaf 18 jaar. Uw patiënt heeft recht op 37 behandelingen in 12 maanden.
Het maximum aantal behandelingen binnen de 12 maanden is bereikt
Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren op de code 009.
Lees meer over het declareren van fysiotherapie bij etalagebenen.
Er zijn 2 mogelijkheden waarom u deze afwijzing krijgt
- De patiënt heeft in het afgelopen jaar al 37 behandelingen gekregen.
U declareerde nog geen 37. Dan heeft een andere praktijk ook gedeclareerd. Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009. - De patiënt is langer dan 12 maanden geleden ook al behandeld voor etalagebenen.
Omdat u korter dan 12 maanden geleden startte, is deze eerdere behandeling bij een andere praktijk geweest. De bedoeling van een traject is dat de patiënt na 1 jaar zelfredzaam is en zelf actief blijft om de klachten te reduceren.
Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.
U kunt de patiënt vragen om welke het gaat. Bij twijfel kan de patiënt inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel zien wanneer hij behandelingen etalagebenen vergoed kreeg.
Is er een terugval na 12 maanden ?
En heeft uw patiënt daarvoor een nieuwe verwijzing ontvangen?
Vraag dan online een nieuwe behandelperiode aan. Of lees meer over het declareren van fysiotherapie bij etalagebenen.
De maximale periode van 12 maanden is voorbij
De bedoeling van een traject is dat de patiënt na 1 jaar zelfredzaam is en zelf actief blijft om de klachten te verminderen. Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.
Is er een terugval na 12 maanden? En heeft uw patiënt daarvoor een nieuwe verwijzing ontvangen? Vraag dan online een nieuwe behandelperiode aan. Of lees meer over het declareren van fysiotherapie bij etalagebenen.
U declareert fysiotherapie bij artrose aan knie of heup
Uw patiënt heeft recht op 12 behandelingen in 12 maanden. Deze zijn al gedeclareerd binnen de 12 maanden.
Behandelingen op diagnosecode 6223 (heup) + 7023 (knie) tellen samen mee. Het maximum aantal behandelingen is dus bereikt. Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.
Lees meer over declareren van fysiotherapie bij artrose
U declareert behandelingen COPD: het startjaar van klasse A
Uw patiënt heeft recht op 5 behandelingen binnen 12 maanden. Deze 5 zijn gedeclareerd in het startjaar. Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.
Lees meer over het declareren van behandelingen bij COPD
Heeft de patiënt de 5 behandelingen bij u nog niet gebruikt?
U kunt aan de patiënt vragen of hij ook behandeld is bij een andere praktijk. Bij twijfel kan de patiënt even inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed.
Komt u niet tot 5? Neem gerust contact met ons op.
U declareert behandelingen COPD: het startjaar van klasse B1
Uw patiënt heeft recht op 27 behandelingen binnen 12 maanden. Deze 27 zijn al gedeclareerd in het startjaar. Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.
Lees meer over het declareren van behandelingen bij COPD
Heeft de patiënt de 27 behandelingen bij u nog niet gebruikt?
U kunt aan de patiënt vragen of hij ook behandeld is bij een andere praktijk. Bij twijfel kan de patiënt even inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed.
Komt u niet tot 27? Neem gerust contact met ons op.
U declareert fysiotherapie bij COPD: het startjaar van klasse C of D
Uw patiënt heeft recht op 70 behandelingen binnen 12 maanden.
Er zijn al 70 behandelingen gedeclareerd in het startjaar. Deze 70 zijn al gedeclareerd in het startjaar. Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.
Lees meer over het declareren van behandelingen bij COPD
Heeft de patiënt de 70 behandelingen bij u nog niet gebruikt?
U kunt aan de patiënt vragen of hij ook behandeld is bij een andere praktijk. Bij twijfel kan de patiënt even inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed.
Komt u niet tot 70? Neem gerust contact met ons op.
U declareert behandelingen COPD: een onderhoudsjaar van klasse B1. Uw patiënt heeft recht op 3 behandelingen per 12 maanden.
Declareer opnieuw op 009 wanneer er ruimte is in de aanvullende verzekering
Na 1 jaar mag u een nieuw onderhoudsjaar declareren.
Lees meer over het declareren van behandelingen bij COPD
Neemt u alstublieft contact met ons op?
Dan controleren wij de situatie. Heeft u dan deze informatie voor ons?
- De indicatiecode van de huidige klasse.
- De 1e behandeldatum van de huidige klasse.
- De datum waarop het start- of onderhoudsjaar van de eerdere klasse is begonnen.
U kunt de patiënt vragen of hij ook behandeld is bij een andere praktijk
Bij twijfel kan de patiënt even inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed. Komt u niet tot 3? Neem gerust contact met ons op.
U declareert behandelingen COPD: een onderhoudsjaar van klasse C of D. Uw patiënt heeft recht op 52 behandelingen per 12 maanden.
Declareer opnieuw op 009 wanneer er ruimte is in de aanvullende verzekering
Na 1 jaar mag u een nieuw onderhoudsjaar declareren.
Lees meer over het declareren van behandelingen bij COPD
Neemt u alstublieft contact met ons op?
Dan controleren wij de situatie. Heeft u dan deze informatie voor ons?
- De indicatiecode van de huidige klasse.
- De 1e behandeldatum van de huidige klasse.
- De datum waarop het start- of onderhoudsjaar van de eerdere klasse is begonnen.
U kunt de patiënt vragen of hij ook behandeld is bij een andere praktijk
Bij twijfel kan de patiënt even inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed. Komt u niet tot 52? Neem gerust contact met ons op.
U declareert behandelingen COPD: het startjaar van klasse B2
Uw patiënt heeft recht op 70 behandelingen binnen 12 maanden. Deze 70 zijn al gedeclareerd in het startjaar. Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.
Lees meer over het declareren van behandelingen bij COPD
Heeft de patiënt de 70 behandelingen bij u nog niet gebruikt?
U kunt aan de patiënt vragen of hij ook behandeld is bij een andere praktijk. Bij twijfel kan de patiënt even inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed.
Komt u niet tot 70? Neem gerust contact met ons op.
U declareert behandelingen COPD: een onderhoudsjaar van klasse B2. Uw patiënt heeft recht op 52 behandelingen per 12 maanden.
Declareer opnieuw op 019 wanneer er ruimte is in de aanvullende verzekering
Na 1 jaar mag u een nieuw onderhoudsjaar declareren.
Neemt u alstublieft contact met ons op?
Dan controleren wij de situatie. Heeft u dan deze informatie voor ons?
- De 1e behandeldatum van de huidige klasse.
- De datum waarop het start- of onderhoudsjaar van de eerdere klasse is begonnen.
U kunt de patiënt vragen of hij ook behandeld is bij een andere praktijk
Bij twijfel kan de patiënt even inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed. Komt u niet tot 52? Neem gerust contact met ons op.
U declareert behandelingen voor COVID-19 herstelzorg. Uw patiënt heeft recht op 50 behandelingen binnen 6 maanden.
Er zijn al 50 behandelingen gedeclareerd binnen de 6 maanden
Het maximum aantal behandelingen is daarom bereikt. Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.
Lees meer over het declareren van behandelingen bij COPD
Heeft de patiënt de 50 behandelingen bij u nog niet gebruikt?
U kunt aan de patiënt vragen of hij ook behandeld is bij een andere praktijk. Bij twijfel kan de patiënt even inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed.
Komt u niet tot 50? Neem gerust contact met ons op.
Declareer verlengde COVID herstelzorg op indicatiecode 021
Uw patiënt heeft opnieuw recht op 50 behandelingen in 6 maanden.
Lees meer over declareren van COVID-herstelzorg
Declareer opnieuw op 009 wanneer er ruimte is in de aanvullende verzekering
U declareert verlengde COVID-19 herstelzorg. Uw patiënt heeft recht op 50 behandelingen binnen 6 maanden.
Er zijn al 50 behandelingen gedeclareerd binnen de 6 maanden
Het maximum aantal behandelingen is daarom bereikt. Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.
Lees meer over declareren van COVID-herstelzorg
Heeft de patiënt de 50 behandelingen bij u nog niet gebruikt?
U kunt aan de patiënt vragen of die ook behandeld is bij een andere praktijk. Bij twijfel kan de patiënt even inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed.
Komt u niet tot 50? Neem gerust contact met ons op.
Declareren verlengde COVID-herstelzorg kan niet meer op 021
De periode van 6 maanden is voorbij. Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.
Lees meer over declareren van COVID-herstelzorg
Met prestatiecodes 65079 tot en met 65092 en voor verlengde COVID-herstelzorg 65101 tot en met 65114?
Het maximum aantal uren is bereikt
Er is al 10 uur gedeclareerd binnen de 6 maanden.
Lees meer over declareren van COVID-herstelzorg
Krijgt u deze afwijzing, maar heeft uw patiënt de 10 uur bij u nog niet gebruikt? Vraag uw patiënt of hij ook behandeld is bij een andere praktijk. Bij twijfel kan hij inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar ziet hij hoeveel behandelingen er al zijn vergoed.
Komt u niet tot 10 uur? Neem gerust contact met ons op.
Declareer verlengde COVID-herstelzorg met prestatiecodes 65101 t/m 65114
Uw patiënt heeft opnieuw recht op 10 uur in 6 maanden.
Lees meer over declareren van COVID-herstelzorgUw patiënt helaas geen recht op vergoeding van COVID-herstelzorg
Het maximum aantal uren is bereikt
Er is al 10 uur gedeclareerd binnen de 6 maanden.
Lees meer over declareren van COVID-herstelzorg
Krijgt u deze afwijzing, maar heeft uw patiënt de 10 uur bij u nog niet gebruikt? Vraag uw patiënt of hij ook behandeld is bij een andere praktijk. Bij twijfel kan hij inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar ziet hij hoeveel behandelingen er al zijn vergoed.
Komt u niet tot 10 uur? Neem gerust contact met ons op.
Uw patiënt heeft helaas geen recht meer op vergoeding
De maximale vergoeding is bereikt
U krijgt de afwijzing omdat de patiënt de maximale vergoeding heeft bereikt waar dit kalenderjaar recht op is. Hiervoor kijken wij eerst naar de uren uit de basisverzekering. Zijn die uren al gedeclareerd? Dan kijken wij naar een mogelijke aanvullende verzekering of collectiviteit.
Krijgt u deze afwijzing, maar heeft de patiënt de beschikbare uren bij u nog niet gebruikt? U kunt erop vertrouwen dat wij uw declaratie terecht afwijzen. Geeft de patiënt aan dat er nog wel ruimte is in de verzekering? Vraag de patiënt om in te loggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel uren er al zijn vergoed.
Wij wijzen af, omdat er een probleem is met een machtiging.
U declareert een DBC die parallel loopt met een eerder betaalde DBC.
Wij wijzen af omdat het schadejaar dichtstaat
De eindafrekening is opgesteld en heeft u ontvangen.
Een initiële declaratie, correctie of herdeclaratie is niet meer mogelijk. Alleen in het geval van overmacht of calamiteit mag u een 'verzoek voor een te laat ingediende declaratie' indienen. Wij beoordelen de onderbouwing die u meegeeft. U ontvangt hiervan een terugkoppeling.
Wij wijzen af omdat we de gedeclareerde prestatie al eerder toekenden. En er is een maximum aan verbonden.
Er is geen sprake van een overplaatsing
Wij kenden de gedeclareerde prestatie al een keer toe bij dezelfde patiënt. Wij wijzen uw declaratie terecht af.
Neem gerust contact met ons op als er een andere reden is voor het declareren van een dubbele prestatie op dezelfde dag.
Wij wijzen af omdat er een verplichte zorgactiviteit ontbreekt in de DBC.
Er moet op dezelfde dag een zorgactiviteit 190007, 190008, 190013, 190060, 190065, 190165, 190166, 190200, 190218, 194804 of 190228 aanwezig zijn. Deze is niet aanwezig.
Wij wezen terecht af. U mag de afgewezen DBC corrigeren en opnieuw declareren.
Wij wijzen af omdat er een dubbele verpleegdag of dagverpleging (in combinatie met een verpleegdag) is gedeclareerd.
Een verpleegdag of dagverpleging in de afgewezen declaratie loopt parallel met een verpleegdag in een toegekende declaratie.
U mag de zorgactiviteit in de afgewezen of toegekende declaratie verwijderen. Daarna dient u de declaratie opnieuw in.