De SVB helpt je met je pgb

Als je met je Zvw-pgb zelf zorg inkoopt, ben je werkgever. Je bent dan werkgever van je eigen zorgverlener(s). Dit betekent dat je ook verantwoordelijk bent voor de administratieve afhandeling van nota’s en werkgeversbijdragen. Want, je betaalt loon en houdt daarvoor een administratie bij. Dit kost veel tijd en het is best ingewikkeld. Lees deze pagina daarom goed door.

Besteed je salarisadministratie uit

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) kan je nota-afhandeling en salarisadministratie regelen

Dit noemen we uitbesteden van de salarisadministratie. De SVB biedt deze dienst aan en is gratis. De SVB zorgt voor betaling van de nota’s aan je zorgverlener en voor betalingen aan de Belastingdienst. Ook zorgt de SVB voor salarisstroken. Hiermee verantwoordt je zorgverlener de gemaakte kosten.

Waarvoor kun je als budgethouder met een pgb-vv nog meer terecht bij de SVB?

De SVB beantwoordt je eventuele vragen over arbeidsrecht, schade en rechtsbijstand. Voorwaarde is wel dat je gebruikmaakt van de werkgeversfunctie van de SVB.

Wat zijn de voorwaarden om met je pgb-vv je administratie uit te besteden?

Je kunt gebruikmaken van deze dienst als je een arbeidsrelatie hebt of aangaat met een zorgverlener. Dit is het geval als er meer dan 3 dagen per week zorg wordt geleverd door één aanbieder of als er sprake is van opting-in*.
*uitleg staat verderop

Je bent niet altijd werkgever van een zorgverlener

In sommige gevallen hoef je geen belasting en premies (loonheffing) in te houden op het loon van de zorgverlener. Dit geldt als de zorgverlener:

  • Werkt bij een zorginstelling waar je de zorg inkoopt
  • Maximaal 3 dagen per week voor je werkt
  • Je partner, een familielid, een zorginstelling of een freelancer is

Je zorgverlener doet zijn of haar salarisadministratie

Je betaalt de zorgverlener het brutoloon.

Je doet zelf de salarisadministratie voor je zorgverlener (opting-in)

Ook bij opting-in verzorgt de SVB je salarisadministratie. Je spreekt dan samen met je zorgverlener af dat je de loonheffing maandelijks op zijn of haar salaris inhoudt. Daarmee voorkom je dat je zorgverlener na afloop van het jaar een groot bedrag in één keer moet afdragen aan de Belastingdienst.

Wat gebeurt er als je zorgverlener ziek is (dus je werknemer)?

Dan draagt de SVB zorg voor de wettelijk verplichte loondoorbetaling. Wij controleren de declaraties die de SVB ons opstuurt:

  • Verzekeringsrecht
  • Toegekend Zvw-pgb en looptijd
  • Besteedbare ruimte van uw Zvw-pgb (dit noemen we ook wel uitnutting)

Als dit in orde is, dan betalen wij het bedrag uit aan de SVB. Wij halen de kosten van de declaraties af van je budget. De SVB betaalt je zorgverlener.

Klopt er iets niet bij de controle?

Dan wijzen we de declaratie(s) af. De SVB zorgt voor verdere afhandeling.

Er is geen eigen bijdrage

Daarom krijg je geen declaratie-overzicht van ons en merk je niets van de afhandeling.

Gebruik je je pgb ook voor andere zorg (bijvoorbeeld de Wmo)?

Dan krijg je geen declaratie-overzicht van ons en merk je niets van de afhandeling. Voert je zorgverlener naast je Zvw-pgb nog andere pgb-werkzaamheden voor je uit? Dan betaal je je zorgverlener gedeeltelijk uit het Zvw-pgb en gedeeltelijk uit een ander budget. Bijvoorbeeld uit een pgb-Wmo of pgb-Jeugdwet.

Geef duidelijk aan hoe uren en uurtarief over de budgetten zijn verdeeld

Dit staat in de zorgovereenkomst. De SVB vraagt dit van je.

Wil je meer informatie?

Neem dan contact op met de SVB.
Per e-mail: pgb@svb.nl
Telefonisch: (030) 264 82 00
Online: https://www.svb.nl/nl/pgb


Ook interessant