Inge betaalde op rekening
“Ik ben niet de meest georganiseerde persoon op het gebied van geld. Heel eerlijk, ik ben sowieso niet zo georganiseerd. Dingen ‘lopen’ vaak zoals ze lopen bij mij. Als er een rekening binnenkomt, bekijk ik die en laat ik ‘m daarna een tijdje liggen. Vroeger in een mandje op de keukentafel, tegenwoordig in mijn mail. Wat niet zo handig is, want hij schuift naar beneden en vervolgens vergeet ik die rekening makkelijk. Ik voel altijd wel dat er nog ‘iets’ is, maar vaak kan ik niet meer zo goed achterhalen wat dat ‘iets’ ook alweer was.
Zo vader, zo dochter
Per automatische afschrijving betalen heb ik nooit gedaan. Dat voelt alsof ik de controle uit handen geef. Dan kan er zomaar een bedrag worden afgeschreven, terwijl ik dat misschien voor iets anders nodig heb. Het is ook iets vanuit mijn jeugd. Mijn vader was ondernemer. Hij vond het ook helemaal niks dat een ander voor hem besloot wanneer er geld van zijn rekening werd afgeschreven. Ik denk dat ik dat een beetje van hem heb overgenomen. Ik ben ZZP’er, tennislerares, en ik weet nooit precies hoeveel lesjes ik geef en hoeveel ik binnenkrijg in een maand. Het is belangrijk dat ik pas betaal als er ook geld op mijn rekening staat.
Geen fijne flow
Maar goed, ik vergeet dus nog wel eens wat. Omdat ik niet echt een systeem heb. Ik bedenk soms ineens: ‘Oh jee, ik moet die ene rekening nog betalen.’ Gelukkig bestaat er zoiets als de betalingsherinnering en die wacht ik vaak wel af. Pas als er staat ‘laatste herinnering’ en ik weet dat er een bedrag bovenop kan komen, dan kom ik echt in actie. Heel eerlijk heb ik wel een beetje te lijden van mijn eigen systeem. Ik betaal rekeningen zoals ik ook mijn rekeningen stuur. In een bulk en vaak veel te laat. Er komt eigenlijk nooit een fijne flow in mijn geldzaken op deze manier.
Schaamrood
Laatst had ik het wel heel bont gemaakt. Ik had al twee maanden mijn premie van mijn zorgverzekeraar niet betaald en toen kreeg ik daar bovenop ook nog eens een rekening voor zorgkosten die ik gemaakt had. Ik wist dat ik dit zelf niet zo makkelijk meer kon oplossen en met het schaamrood op de kaken heb ik toen Zilveren Kruis gebeld. Ik kreeg via de klantenservice een heel aardige mevrouw aan de lijn die alle rekeningen erbij pakte en me echt wilde helpen. Heel fijn dat iemand met me meekeek zonder me te veroordelen. De stress die ik hierover had, zat me best hoog en dat is natuurlijk niet gezond. Gelukkig hoefde ik niet alles in één keer te betalen. Ik heb de achterstallige premie direct betaald, en de betaling voor de zorgkosten een maandje uitgesteld. Dit kon gemakkelijk via Mijn Zilveren Kruis.
Lees ook
Moeite met betalen door het coronavirus? Zo kunnen wij u helpen
Beter geregeld
Ook raadde de dame aan de telefoon me aan om toch maandelijks via afschrijving te betalen, zodat dit me niet meer kan overkomen. Ik kon zelf een moment kiezen dat het bedrag wordt afgeschreven. Dat gaf mij het laatste zetje om het toch maar te doen. Nu weet ik in ieder geval dat dit gewoon goed geregeld is. Ik heb er geen omkijken meer naar.”
Betaalgemak bij Zilveren Kruis. Daar kun je op rekenen!