""

Voorwaarden overeenkomst

Inkoopbeleid GGZ offerte instellingen 2026

Versie: 1.0
Datum: 1 april 2025

Lees in dit hoofdstuk over onze voorwaarden

Over wie voor een overeenkomst in aanmerking komt. En welke voorwaarden aan u gesteld worden.

Dit inkoopbeleid betreft alleen GGZ-zorg die wordt verleend binnen het kader van de Zvw. U sluit in principe een overeenkomst offerte instellingen met een looptijd van 1 jaar (van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2026).

Is dit inkoopbeleid op u van toepassing?

Binnen dit inkoopbeleid vallen de geïntegreerde GGZ-instellingen en instellingen met een minimale Zilveren Kruis-omzet vanaf € 3 miljoen voor GGZ op grond van de Zorgverzekeringswet (Zvw). Wij gebruiken declaratiedata van het jaar 2024 om dit te bepalen. Ook kan een instelling op grond van andere criteria wel of niet vallen onder deze inkoopprocedure. Wij nemen uiterlijk 1 mei 2025 contact op met de betreffende instellingen.

Heeft u in 2025 een overeenkomst met Zilveren Kruis en heeft u deze via de offerteprocedure gesloten? Dan krijgt u in beginsel een uitnodiging voor de contractering 2026.

Minimumvereiste is dat u voldoet aan de inkoopvoorwaarden

Wij hanteren een lijst van inkoopvoorwaarden. Deze is als bijlage 1 opgenomen bij dit inkoopdocument.

De toegankelijkheid van de GGZ heeft onze prioriteit

De afgelopen jaren stijgt de vraag naar GGZ-zorg. Daarnaast zien wij dat onze verzekerden langer in zorg blijven. Ten slotte is er sprake van krapte op de arbeidsmarkt. Dit alles zorgt voor lange wachttijden in de GGZ waardoor onze verzekerden niet altijd tijdig de juiste zorg op de juiste plek ontvangen.

Een belangrijk uitgangspunt van ons beleid is dat de wachttijden voor onze verzekerden binnen de Treeknormen vallen. Verzekerden moeten binnen deze normen kunnen starten met de intake en behandeling. Dit doen we door:

  • voldoende zorg in te kopen
  • in te zetten op online zorg
  • verzekerden via zorgbemiddeling naar een andere zorgaanbieder en/of online behandeling te verwijzen
  • het ophogen van omzetplafonds als wij via zorgbemiddeling onvoldoende alternatieven kunnen bieden. De wijze waarop we uw verzoek tot ophoging beoordelen, beschrijven wij in het hoofdstuk Tarieven en volume.

Wij verwachten dat zorgaanbieders samenwerken aan de toegankelijkheid van de GGZ

Zilveren Kruis sluit aan bij de landelijke ontwikkelingen van het Actieplan Wachttijden, waarbij GGZ-aanbieders, verwijzers, het sociaal domein en financiers in de regio met elkaar samenwerken om cliënten zo snel mogelijk de juiste zorg op de juiste plek te bieden. In deze aanpak is aandacht voor de verbetering van de instroom, doorstroom en uitstroom van cliënten om de toegankelijkheid van zorg te verbeteren. Van GGZ-aanbieders verwachten wij dat zij, daar waar de wachttijden te lang zijn, meewerken en samenwerken aan het verkorten van de wachttijden.

De afspraken die we met zorgaanbieders hierover willen maken en vastleggen in het contract zijn:

  • U participeert aan de transfertafels of in het transfermechanisme in uw regio of werkt samen met andere zorgaanbieders in uw regio om de wachttijden binnen de Treeknormen te krijgen.
  • U meldt verzekerden voor wie via de reguliere kanalen geen passende behandelplek gevonden kan worden indien nodig aan bij de Regionale doorzettingsmacht.
  • U ondersteunt verwijzers (huisartsen en poh-GGZ) waar nodig in de triage met als doel verzekerden sneller te voorzien van de juiste zorg op de juiste plek. Dit kan zowel binnen als buiten de GGZ zijn. Hierbij dienen de Landelijke samenwerkingsafspraken tussen huisarts, generalistische basis GGZ en gespecialiseerde GGZ (LGA) als basis.
  • U levert maandelijks informatie aan bij het zorgbeeldportaal van de NZa voor het monitoren van de wachttijden.
  • U schoont uw wachtlijst minimaal 2 keer per jaar op en zorgt ervoor dat het overzicht op uw website actueel is.
  • U biedt wachtlijstoverbrugging aan cliënten die op uw wachtlijst staan bijvoorbeeld door inzet van zelfhulpmodules via e-health. Ondersteuning vanuit ‘Wachtkracht’ en ‘Wachten Waard’ zijn goede voorbeelden van wachtlijstoverbrugging.
  • U sluit zich aan bij landelijke of regionale initiatieven die een bijdrage leveren aan bijvoorbeeld het reduceren van de wachttijden, of het verbeteren van de intake, de doorstroom of uitstroom. Indien u al gebruik maakt van een landelijk of regionaal initiatief verwachten wij dat u deze inzet continueert.
  • U maakt gebruik van bijvoorbeeld de Herstelondersteunende intake of vergelijkbare methoden om ervoor te zorgen dat een verzekerde snel de juiste zorg op de juiste plek ontvangt. Dit kan zowel binnen als buiten de GGZ zijn.
  • U werkt integraal en domeinoverstijgend samen. Hierbij staat persoonlijk, medisch en maatschappelijk herstel centraal.
  • U evalueert regelmatig de voortgang op de behandeldoelen bijvoorbeeld met de online evaluatieondersteuning (akwa). De online Evaluatieondersteuning helpt cliënt en behandelaar bij het bepalen van behandeldoelen, afspraken maken over evalueren en evaluatiegesprekken voeren. Ook geeft de online Evaluatieondersteuning advies over passende vragenlijsten.
  • U beschikt over uitstroomcriteria voor alle behandelingen in de GGZ en past deze toe. Zo nodig heeft u afspraken over doorstroom met andere zorgaanbieders in de GGZ-keten.
  • U heeft een website met transparante informatie over de behandelingen, de wachttijden, de vergoedingen en de bereikbaarheid.

NB: Bij het bereiken van uw zorgplafond neemt u contact op met Zilveren Kruis voordat u nieuwe verzekerden in zorg neemt.

Wij verwachten dat de aanlevering bij het Zorgbeeldportaal tijdig en correct is

Tot op heden leveren nog niet alle GGZ-aanbieders maandelijks de verplichte wachttijdinformatie aan bij het Zorgbeeldportaal van de NZa. Om onze verzekerden toegang te geven tot noodzakelijke zorg, is het van groot belang dat wachttijdinformatie altijd actueel is. Wij verwachten daarom van alle zorgaanbieders dat – conform de landelijke afspraken en Transparantieregeling van de NZa – u de informatie tijdig en volledig aanlevert bij Zorgbeeldportaal. Als dat niet het geval is, gaan wij hierover met u in gesprek en kunnen wij hier consequenties aan verbinden.

Wij vragen u de verwijsdatum mee te geven in het declaratieverkeer

Om verzekerden (zoveel mogelijk) binnen de Treeknormen toegang te geven tot noodzakelijke zorg, hebben zorgverzekeraars beter inzicht nodig in de wachttijden bij zorgaanbieders. Afgelopen jaar is zowel Zilveren Kruis als de NZa gestart met een pilot om wachttijdinformatie af te lezen uit declaratiedata met behulp van het informatie-element ‘verwijsdatum’. Op dit moment leveren al veel zorgaanbieders de verwijsdatum aan.

Omdat de resultaten van de pilots veelbelovend zijn, vragen wij alle GGZ-aanbieders om vanaf 2026 de verwijsdatum in te vullen en mee te geven in het declaratieverkeer. Mogelijk maken wij hierover aanvullend afspraken. In gezamenlijkheid met het veld onderzoeken we hoe declaratiedata effectief ingezet kan worden voor wachttijdmonitoring en of deze methodiek op termijn de aanlevering van wachttijdinformatie via Zorgbeeldportaal kan vervangen. Hiermee willen we de administratieve lasten aan de kant van de GGZ-aanbieders verlagen.

Naar verwachting wordt in de toekomst de ‘verwijsdatum’ een verplicht informatie-element in het declaratieverkeer.

Pilot: wachttijden op het niveau van de vestiging

Op basis van de verwijsdatum in declaratiedata kunnen wachttijden op dit moment enkel geaggregeerd, op niveau van de onderneming, bepaald worden. Daarmee kunnen we tijdigheid van zorg nog niet op het juiste en gewenste niveau afleiden, namelijk op het niveau van de vestiging. Voor adequate Zorgbemiddeling is dit detailniveau van groot belang.

Met verschillende (veld)partijen, brancheorganisaties en EPD-leveranciers bekijken we hoe we informatie over de locatie van de geleverde zorg in de declaratiestandaard kunnen laten landen. Onderdeel van dit proces is juiste en volledige registratie van vestigingen in het AGB-register van Vektis. In de tussentijd wil Zilveren Kruis alvast samen met een aantal partijen onderzoeken hoe vestigingsinformatie samen met de verwijsdatum efficiënt ingezet kan worden voor het monitoren van toegankelijkheid. GGZ-aanbieders met meer dan 1 vestiging kunnen zich bij interesse melden bij zorginkoop.GGZ@zilverenkruis.nl.

Wij vragen u een overzicht van exclusiecriteria bij ons aan te leveren

Beter inzicht in de zorg die zorgaanbieders leveren, helpt ons de toegankelijkheid van zorg voor onze verzekerden te verbeteren. Door adequate zorginkoop en zorgbemiddeling. Daarom vragen we u om bij uw inhoudelijke brief 2026 een overzicht aan te leveren van de exclusiecriteria die u hanteert.

Digitale gegevensuitwisseling voor toegankelijke, transmurale en veilige zorg

Passende hybride zorg is één van de oplossingen voor het toekomstbestendig houden van de zorg. Transmurale, digitale samenwerking tussen zorgaanbieders is hierbij onvermijdelijk.

Databeschikbaarheid en digitale gegevensuitwisseling zijn essentieel om dit mogelijk te maken. De European Health Data Space (EHDS, Europese verordening) en de Wet Elektronische gegevensuitwisseling In de Zorg (Wegiz, 1 juli 2023) verplicht zorgaanbieders tot elektronische uitwisseling van zorggegevens. Zo komt informatie over zorg sneller beschikbaar en is het risico op fouten kleiner. Zorgaanbieders worden wettelijk verplicht om zorggegevens elektronisch uit te wisselen. Daarnaast verwachten wij dat zorgaanbieders zich inzetten om aan de landelijke standaarden voor databeschikbaarheid en gegevensuitwisseling te voldoen. Voor de implementatie hiervan worden op regionaal niveau afspraken gemaakt. Wij vragen speciale aandacht voor aansluiting op Mitz voor toestemming en lokalisatie, Zorg-adresboek voor adressering en Zorg-ID Smart, of een vergelijkbaar systeem, voor identificatie en authenticatie.

Voor meer informatie over digitale gegevensuitwisseling kijkt u op het kennisplein op onze website, of u downloadt op onze website de IZA-digitaliseringsroutekaart.

Op de website van Zorgverzekeraars Nederland leest u de gezamenlijke ambities van de zorgverzekeraars over digitale zorg en gegevensuitwisseling.

De contractant voldoet aan de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza)

Wij gaan ervan uit dat u aan de vereisten van de Wtza voldoet en blijft voldoen. Mocht u niet (meer) voldoen aan de vereisten van de Wtza, dan kunnen wij besluiten u geen overeenkomst aan te bieden of de overeenkomst met u te beëindigen. Wij zullen de overeenkomst in ieder geval beëindigen indien uw toelatingsvergunning van overheidswege wordt ingetrokken of indien (uiteindelijk) blijkt dat u ten onrechte niet over een toelatingsvergunning beschikt.

Let op! Per 1 januari 2025 is de vergunningplicht onder de Wtza gewijzigd. Dit betekent dat de vergunningplicht vanaf dan ook geldt voor alle zorgaanbieders die met minder dan 11 zorgverleners zorg verlenen op grond van de Zorgverzekeringswet of Wet langdurige zorg. Zie voor meer informatie de website van het CIBG.