Energielek voorkomen tijdens online meeting
Geplaatst op 16 april 2021
| Een artikel als onderdeel van op de werkvloer
| 2 minuten lezen
Online meetings zijn een top uitvinding. Natuurlijk met die verre vriend in het buitenland of met je geliefde die op reis is. Maar nu in coronatijd ook om met medewerkers in verbinding te blijven. Het werk kunnen we daardoor zo goed en zo kwaad als het gaat, blijven doen. Maar de afgelopen weken domineren online meetings de werkagenda. En waarschijnlijk ben je erachter dat ze niet alleen maar halleluja zijn.
Skype, teams, zoom: inmiddels heb je er wellicht een haat-liefdeverhouding mee. Digitale overleggen zuigen je, als je het niet goed aanpakt, werkelijk leeg. Oorzaak? Geen structuur, te veel gepraat of een slechte verbinding. Met als gevolg: je medewerkers dwalen af, doen ander werk tijdens een overleg en schrikken wakker als hun naam genoemd wordt.
Hoe voorkom je een energielek?
En dat is nu net wat je niet wilt bereiken. Hoe voorkom je dat? Allereerst: neem niet alle overleggen die je op kantoor had 1 op 1 over in de vorm van een online (video)call. Vraag je af of het echt nodig is en zo ja: welke vorm past het beste?
10 tips hoe je wegtrekkers voorkomt tijdens een online meeting?
Deel ze met je medewerkers. Zo geven online meetings weer een stuk meer energie.- Bel op tijd in.
- Kom voorbereid het overleg in.
- Zorg voor een ‘inloop’: 15 minuten eerder inbellen voor wie wil om bij te kletsen.
- Zet je microfoon op mute als je niet praat (en vergeet ‘m vooral niet aan te zetten als je wat zegt).
- Zet je camera aan (als verbinding en omgeving dit toelaten).
- Geef een reactie, maar voorkom discussie. Dit gaat beter per telefoon.
- Wijs een voorzitter aan: hij/zij stelt de agenda op, bewaakt deze en geeft het woord aan deelnemers.
- Beetje energie nodig of gewoon halverwege de call? Doe 10 keer een squat en een paar schouderrollen.
- Plan een online meeting maximaal 1 uur in. Is er langer dan 1 uur nodig? Niet wenselijk, maar zorg dan voor een pauze.
- Plan niet teveel online meetings achter elkaar in.